LOGOPEDA Logopeda szkolny mgr Magdalena Gazda zaprasza:
Poniedziałek: 8.00 - 9.30, 10:40 - 11:40 i 13:45 - 14:35
Wtorek: 8:00 - 8:45, 10:45 - 11:15 i 12:40 - 14:10
Środa: 10:45 - 12:45
Czwartek: 10:00 - 10:30 i 11:45 - 13:15
Piątek: 8:00 - 12:15
Zajęcia odbywają się w sali: 103
Mowa jest zwierciadłem duszy człowieka i trzeba o nią dbać
Leon Kaczmarek
Terapia logopedyczna ma na celu:
• Usuwanie zaburzeń mowy,
• Przywracanie mowy w przypadku jej utraty;
• Nauczanie mowy, która się nie wykształciła;
• Wyrównywanie opóźnień mowy, która się nie wykształciła;
• Wypracowanie odpowiedniego poziomu sprawności językowej
Co może dać Tobie i Twojemu dziecku wizyta u logopedy:
- prawidłowy i jak najlepszy rozwój mowy dziecka pod względem fonetycznym,
gramatycznym i leksykalnym,
- doskonalenie mowy już ukształtowanej,
- usuwanie wad mowy,
- nauczanie mowy (mówienia i rozumienia) w wypadku jej braku lub utraty,
- usuwanie zaburzeń głosu,
- usuwanie trudności w czytaniu i pisaniu.
Sprawdź, czy mowa twojego dziecka rozwija się w dobrym tempie:
3 lata- porozumiewa się prostymi zdaniami, wymawia wszystkie samogłoski
i następujące półgłoski: p,b,m,n,f,w,t,d,l,ś,ź,ć,dź,j,k,g,ch.
4 lata-wymawia s, z, c, dz
5-6 lat- wymawia: sz, ż, cz, dż
7 lat- ma utrwalona poprawną wymowę wszystkich głosek oraz opanowaną
technikę mówienia
Masz wątpliwości? ZGŁOŚ SIĘ DO LOGOPEDY
Rodzicu!!
• Spędzaj czas z dzieckiem;
• Mów do dziecka dużo, powoli, wyraźnie, o rzeczach zrozumiałych:
• Utrzymuj kontakt wzrokowy z dzieckiem podczas rozmowy;
• Nie przerywaj mu i nie wypowiadaj słów za niego;
• Cierpliwie wysłuchaj;
• Nie komentuj niepłynnej wypowiedzi;
• Stwarzaj dziecku sytuacje, w których będzie trenować swoją mowę ;
• Nie użalaj się nad dzieckiem;
• Nie spodziewaj się, że kłopoty miną bez specjalistycznej pomocy;
• Bądź dla dziecka prawidłowym wzorcem mowy.
12 przykazań logopedycznych dla rodziców
(Leon Kaczmarek)
• Narządy mowy dziecka kształtują się i zaczynają funkcjonować już w życiu płodowym. Są one ogromnie wrażliwe na wszystkie bodźce fizyczne i chemiczne, zarówno sprzyjające jak i szkodliwe.
• Mowa otoczenia powinna być poprawna. Do dziecka mów wolno, dokładnie i wyraźnie. Trzeba zaniechać spieszczania i używania języka dziecięcego.
• Dziecko powinno reagować na aktywność uczuciową i słowną otoczenia. Z początku jest to uśmiech, ruch rączki, przegięcie ciała. Wnet jednak nastąpią reakcje głosowe. Gdy ich brak, trzeba koniecznie zbadać słuch dziecka, gdyż może on być osłabiony.
• Absolutnie nie wolno krepować dziecka w reagowaniu na aktywność otoczenia.
• Jeśli dziecko ma nieprawidłową budowę narządów mowy, powinno się z nim pójść bezwzględnie do lekarza specjalisty ( ortodonty, chirurga plastyka).
• Dziecko leworęczne należy otoczyć szczególną opieką. W okresie kształtowania się mowy nie powinno zmuszać się go do posługiwania się prawa ręką, gdyż może wystąpić zaburzenie mowy.
• Kiedy dziecko zaczyna coraz więcej mówić nie wolno tej skłonności gasić np. obojętnością lub cierpką uwagą, bo wówczas dziecko zamyka się w sobie.
• Nie należy hamować żywiołowego pędu do mowy, trzeba wykorzystać ogromny ładunek uczuciowy, jaki dziecko wkłada w mowę.
• Należy pilnie baczyć czy kształtowanie się mowy dziecka przebiega zgodnie z normą.
• Od momentu zdobycia przez dziecko umiejętności mówienia zdaniami nie wolno bezustannie przeszkadzać mu przez ciągłe poprawianie i zmuszanie do poprawnego powtarzania, gdyż dziecko nabawi się kompleksów, straci zaufanie do otoczenia, przestanie mówić.
• Dzieci często zadają mnóstwo pytań i przepada za opowiadaniami. Nie wolno lekceważyć tych faktów , gdyż pomaga to dziecku w wysławianiu się i umiejętności wyrażania swych myśli.
• Jeśli mimo wszystko nie udało się zapobiec powstawaniu defektów mowy, nie wolno opuszczać rąk.. Należy jak najszybciej skorzystać z pomocy logopedy.
|